Opony letnie i zimowe

Rola samochodowej opony jest często niedoceniana przez kierowców. Jednak jest to jedyny punkt styku samochodu z nawierzchnią. Poza rozsądkiem kierowcy i elektronicznymi systemami kontroli trakcji, opony również wpływają na bezpieczeństwo podróży. Warto więc poznać budowę nowoczesnej opony.
Bieżnik
Bieżnik to część opony stykająca się z nawierzchnią, zrobiona z  mieszanki różnych gum, aby osiągnąć wymaganą twardość. Kształt bieżnika oraz jego głębokość decydują o przyczepności opony do nawierzchni, a co za tym idzie - o bezpieczeństwie.


Opasanie
Opasaniem nazywamy warstwy kordu stalowego ułożone obwodowo. Główną funkcją tej części opony jest utrzymywanie kształtu czoła opony, na które w trakcie jazdy działają różne siły (np. nacisk samochodu) oraz nierówności na drodze.
Osnowa
Osnowę stanowią warstwy kordu poliestrowego, poliamidowego, stalowego lub wiskozowego. Warstwy te w stosunku do siebie są ułożone pod różnymi kątami, co decyduje o właściwościach trakcyjnych opony i stanowi ważny czynnik konstrukcji opony.

Budowa opony: 1. opasanie, 2. osnowa, 3. drut, 4. felga, 5. bieżnik, 6. opona, 7. stopka

Stopka
Miejsce styku opony z felgą nazywamy stopką opony. Składa się ona z drutów stalowych ułożonych obwodowo. Stopka zapewnia szczelność opony bezdętkowej, a także zablokowanie opony na obręczy.
Jako, że obecnie stosowane są powszechnie opony bezdętkowe ich wnętrze musi być bardzo szczelne. Dlatego też pokryte jest ono warstwą gumy ze specjalnego kauczuku


Opony letnie i zimowe — jaka jest różnica?
Jaka jest różnica między oponami letnimi a zimowymi?
Letnie opony – zbudowane ze specjalnej mieszanki (syntetyczny kauczuk i sadza), która swoimi właściwościami daje lepszą przyczepność opony w temperaturze dodatniej. Kiedy temperatura spada od 7 st. C w dół, letnia opona twardnieje. A co za tym idzie?! Letnia opona ma mniejszą przyczepność, elastyczność, a także wydłuża się droga hamowania.
Zimowe opony – zbudowane są z syntetycznego kauczuku z dodatkiem krzemu. Taka mieszanka gumowa powoduje, że opona jest elastyczniejsza, co gwarantuje nam lepsza przyczepność do podłoża w niskich temperaturach. Należy wspomnieć też o tym, że samochód wyposażony w zimowe opony w zimie dwukrotnie szybciej się zatrzyma niż samochód na letnich oponach.
Jeszcze jedną ważną cechą zimówek jest ich konstrukcja i budowa bieżnika. Bieżnik zimowej opony ma szerokie rowki, duże kostki. Dzięki takiej budowie opona lepiej dostosowuje się do warunków drogowych, odprowadza większą ilość wody, śniegu czy błota pośniegowego.
Dlaczego tak ważna jest wymiana opon letnich na zimowe i odwrotnie?
Przede wszystkim bezpieczeństwo! I komfort jazdy! Opona zimowa została właśnie tak przygotowana, do trud­nych jesienno-zimowych warunków, aby jazda zimą była bezpieczniejsza. Specjalna konstrukcja, skład surowca opon, a także konstrukcja, układ bieżnika opon zimowych to cechy zimówek, które wpływają na komfort (również psychiczny) jazdy każdego kierowcy.
Oczywistym jest fakt, że kupno dodatkowego kompletu zimowych opon jest nie małym wydatkiem, ale każdy wie, że na bezpieczeństwie się nie oszczędza. Kupno kompletu opon zimowych jest na pewno tańsze od ceny, jaką można zapłacić jeżdżąc na letnich oponach np. na zamarzniętej, pokrytej lodem nawierzchni. O ewentualnych „ekstremalnych” sytuacjach chyba nie muszę wspominać.
Więcej informacji o współczynniku przyczepności.